تقویمی که در ایران دردسرساز شد!/ تغییر تاریخ؛ شاهکار عجیب پهلوی
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۳۰۹۵
به گزارش فارس، با محاسباتی که عدهای بهاصطلاح مترقی در دوره پهلوی انجام داده بودند سال ۱۳۵۰ شمسی شده بود سال ۲۵۰۰ شاهنشاهی در ایران و جشنهای ۲۵۰۰ ساله را هم برگزار کرده بودند.
بعد از چند سال گفتند که چقدر جالب شده! و ۲۵۰۰ سال پس از تاجگذاری کوروش هخامنشی دقیقاً سال ۱۳۲۰ شمسی بوده که محمدرضا پهلوی به سلطنت رسیده و محاسبات قبلی را برهم زدند و گفتند پس سال ۱۳۵۵ شمسی میشود سال ۲۵۳۵ شاهنشاهی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«اسدالله علم» وزیر دربار و رفیق شاه هم فرموده بود: «شاهنشاه به این کار علاقه دارند زیرا که خود مردِ تاریخ، خودِ تاریخ و محولِ تاریخ است و میخواهد که مبداء تاریخ هم بشود و حق هم با اوست».
۲ عدد سمت راست تقویم شاهنشاهی تعداد سالهای سلطنت پهلوی دوم را نشان میداد و برای مثال در سال ۲۵۳۵ پهلوی دوم ۳۵ سال سلطنت کرده بود؛ «اسدالله علم» معتقد بود شاه «میخواهد که مبداء تاریخ هم بشود و حق هم با اوست»!
«هجری شمسی» اسلامی و ملی نیست!
نظر آن بهاصطلاح مترقیها و کارشناسها این بود که ما پیش از اسلام هم تاریخ داشتهایم و تقویم هجری شمسی نه اسلامی است نه ملی، چون تقویم اسلامی هجری قمری است و تقویم ملی هم نمیتواند مبدأ اسلامی یعنی هجرت داشته باشد و خلاصه اینکه اینجور حرفها را به هم بافتند و بله، تقویم ایران را شاهنشاهی کردند که بهنظرشان ملی بود.
در مقابل، مردم ایران اصلا این تقویم جدید را قبول نداشتند و اینطوری بود: «این تغییر تقویم برخلاف انتظار شاه و نزدیکانش با استقبال مردم روبهرو نشد. تقویم جدید نه تنها از سوی گروههای مذهبی مورد پذیرش واقع نشد بلکه حتی گروههای غیرمذهبی نیز تقویم جدید را مورد تمسخر و استهزا قرار دادند. حتی بیشتر ملیگراها نیز آن را نپذیرفتند زیرا مبدأ آن را غیرواقعی و موهوم میدانستند».
خبر تغییر تقویم ایران در روزنامهها
تقویمی که استفاده از آن حرام بود
در آنسالها فقط این نبود که مردم از این تقویم جدید استقبال نکنند بلکه بسیاری از اقشار مردم ناراحت و خشمگین هم بودند از این تقویمِ نامعلومِ ناگهانی. روحانیون بسیاری نیز در مقابل این اقدام موضعگیری کردند و امام خمینی (ره) استفاده از این تقویم را حرام اعلام کردند؛ «کارشناسان که میخواهند مخازن ما را بیمانع به غارت ببرند برای تضعیف اسلام و محو اسم آن، نغمه شوم تغییر مبدأ تاریخ را ساز کردند. این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر، هتک اسلام و مقدمه محو اسم آن است، خدای نخواسته استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است».
البته پهلوی راه خودش را میرفت و کار خودش را میکرد و سالنامههای رسمی کشور را بر اساس این تقویم جدید چاپ و توزیع میکرد و وقایع کشور را با این تقویم ثبت میکرد و سکه هم ضرب میکرد و پول هم چاپ میکرد به تاریخ ۲۵۳۵ یا هر چند.
در این میان خیلیها هم گیج شده بودند از این تاریخی که دولت میزد پای اسناد رسمی و بالاخره مردم عادی نمیتوانستند اینجور محاسبهها را انجام بدهند که مثلا سال ۱۳۵۶ شمسی میشود سال چند شاهنشاهی؟
وضعیت همینطوری بود تا اینکه شهریور سال ۱۳۵۷ شمسی، «جعفر شریف امامی» که آمده بود در مقابل اعتراضهای انقلابی مردم، «دولت آشتی ملی» تشکیل بدهد در اولین روز نخستوزیریاش زد زیر بساط تقویم شاهنشاهی و دوباره تقویم ایران هجری شمسی شد.
خبر ابطال تقویم شاهنشاهی در روزنامهها
قضاوت تاریخ
درباره تغییر تقویم ایران قضاوت تاریخ این است که بسیاری آن را یکی از بزرگترین اشتباهات محمدرضا پهلوی میدانند. «یرواند آبراهامیان» مورخ معاصر در کتاب «ایران بین دو انقلاب» نوشته است: «در دوران معاصر کمتر رژیمی در عالم یافت شده که چنان بیپروا تقویم مذهبی کشور را مخدوش کند».
«آنتونی پارسونز» آخرین سفیر انگلیس در دوره پهلوی نیز دراینباره نوشت: «تقویم شاهنشاهی یکی از نامعقولترین اقداماتی بود که شاه در چند سال قبل به آن دست زد و موجبات خشم و بدگمانی عناصر مذهبی را نسبت به خود فراهم ساخت».
خلاصه اینکه یک کار بیخودی کردند و بدنام شدند و بعد هم پشیمان شدند و فقط خدا میداند که اینوسط چقدر بودجه و وقت مملکت تلف شد و چقدر دردسر درست شد.
امروز در تاریخ مناسبتهای دیگری هم هست
امروز ۲۴ اسفند مصادف با ۱۵ مارس میلادی و ۱۲ شعبان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبتهای دیگری هم دارد.
ـ رحلت عالم بزرگوار آیتالله «شیخ حسین حلّی» در سال ۱۳۷۵ قمری
ـ خلع «تزار نیکلای دوم»، پادشاه روسیه توسط بلشویکها در سال ۱۹۱۷ میلادی
ـ تصویب قانون ملیشدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۹ شمسی
ـ آغاز «عملیات والفجر۱۰» در دوره جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۶ شمسی
ـ زادروز «رضا پهلوی» سرسلسله دودمان پهلوی در سال ۱۲۵۶ شمسی
منبع: الف
کلیدواژه: تقویم ایران تقویم جدید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مهدی نصیری: برای نشان دادن بغض خود از مسئولان کشور، به تعفن شاهنشاهی پناه آورده
به گزارش خبرآنلاین، مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از منتقدین منصف و معتدل تقدیر به عمل آورند و به مطالبی که مطرح میکنند توجه جدی نمایند و ترتیب اثر بدهند. منتقدین منصف، خیرخواهان نظام و مردم و کشور هستند و وجود آنها برای جلوگیری از انحراف حکمرانان از مسیر حق و عدل، ضرورت دارد و فقدانشان به ضرر کشور و حتی به ضرر حکمرانان است.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اهمیت استقبال حکمرانان از منتقدین منصف و معتدل در اینست که ترتیب اثر دادن به نقطه نظرات آنان، راه را بر افراد تخریبگر و برانداز که در پوشش منتقد ظاهر میشوند میبندد و جامعه را از عوارض منفی آنچه آنها مطرح میکنند مصون نگه میدارد. مسئولان نظام اگر به این نکته بسیار ظریف و در عین حال مهم توجه و به آن عمل کنند، این کار آنها منشأ دو فایده بزرگ خواهد بود. یک فایده اینست که عملکرد خود حکمرانان تصحیح میشود و فایده دوم اینست که زمینهای برای میداندار شدن منتقدان تخریبگر و برانداز باقی نمیماند و مردم بطور طبیعی آنان را طرد میکنند و به مطالبشان اهمیتی نمیدهند. نتیجه این میشود که جامعه صاحب حکمرانی سالم و مطلوب خواهد شد و در چنین جامعهای جائی برای تخریبگران و براندازان وجود نخواهد داشت. آنچه مایه تأسف است اینست که در اثر عدم توجه مسئولین به انتقادهای منصفانه و خیرخواهانه، عرصه برای کسانی که در پوشش انتقاد، اغراض براندازانه خود را دنبال میکنند باز میشود. مهمتر اینکه با میداندار شدن عناصر افراطی، فرهنگ اعتدال به فراموشی سپرده میشود و در تمام زمینهها فرهنگ افراط رشد میکند. این، خطر بزرگی است که روحانیت باید با آن مبارزه کند و به آن اجازه رشد یافتن ندهد. یک آفت بزرگ که از بطن روشهای افراطی سر برمیآورد، اِعمال بغضهای ایمانسوز است. معیار افراد افراطی به جای آنکه حمایت از حق و مبارزه با باطل باشد، مخالفت با هر چیزی است که فلان شخص میگوید و هدفی است که او آن را دنبال میکند خواه حق باشد یا باطل. به عبارت روشنتر، افراطیون وقتی با کسی مشکل داشته باشند، او اگر در زمانی که آفتاب به همه جا تابیده بگوید الآن روز است، افراطیون خواهند گفت نه خیر اینطور نیست و الآن به هزار دلیل شب است و اگر در شب تار، او بگوید الآن شب است آنها خواهند گفت الآن روز است! چنین کژراههای را حتی از افراد غیرمنتسب به روحانیت نمیتوان پذیرفت چه رسد به افرادی که مدعی برخورداری از علوم دینی هستند. متأسفانه این روش افراطی و بشدت انحرافی در حال گسترش است و کار به جائی رسیده که بعضی از این افراد حتی حاضر شدهاند برای نشان دادن بغض خود به تعفن برجامانده از رژیم شاهنشاهی پناه ببرند. البته این، نتیجه عدم تعادل کسانی است که از چاله تفریط به چاه افراط غلطیدهاند و انتظار دیگری از افرادی با چنان سابقهای نمیتوان داشت، سوختن ایمان در آتش بغضهای جاهلی. روحانیت باید خطر بغضهای ایمانسوز را جدی بگیرد و با تقویت روش اعتدالی در تمام زمینهها، مانع گسترش روشهای افراطی شود. رسیدن به این هدف مهم، نیازمند فرهنگسازی است و با اظهار تأسف و بیعملی هیچ مشکلی حل نخواهد شد. 23302 برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904136